MESCİD-İ
AKSA
Bulunduğu Yer
Mescid-i Aksa, Kudüs'ün doğusundaki Eski Şehir
bölgesinde yer alır. Mescid-i Aksa adlandırması, eski şehrin güney doğu
köşesinin en uzak noktasına kadar uzanan, surla çevrili bölge içerisindeki
alanın tamamı için kullanılır. Müslümanların ilk kıblesi olan aynı zamanda
kutsalları kabul edilen Mescid-i Aksa “Mukaddes Ev” olarak anılmaktadır.
Kudüs’te bulunan bu kutsal mekân, Müslümanlar ve Yahudiler için büyük bir önem
arz eder.
Banisi
ve Mimarı
Emeviler'in
saltanatı sırasında yapılmış olan büyük camilerden biri de Kudüs'te Harem-üş
Şerif de denilen alan üzerinde, Bizans İmparatoru Justinyen tarafından inşa
edilmiş olan (527-565) Meryem Bazilikasının yerine, Halife Abdül Melik veya
Velit tarafından yaptırılan Mescid-ül Aksa'dır (702). Bu cami iki deprem sonucu
yıkılmış, Haçlılar tarafından değiştirilmiş ve Selahattin Eyyubi tarafından
1187'de tamir ettirilmiştir.
Mimari Özellikleri
Bugün bakımsız ve harâb
bir hâlde bulunan Mescid-i Aksa Câmii’nin başlanıldığı dönemden itibaren birçok
değişiklik geçirmiştir. Yapının ilk hali dikdörtgen formda, mihraba dik 15
sahınla mihrap duvarına paralel bir yatay sahının kesişmesiyle bazilikal plandan
oluşmuştur. Yapının son hali dikdörtgen planlı olup içten bazilikal formdadır.
Yapı bazilikal formlu mimari tarzıyla Medine geleneğinden ayrılır. Selahattin
Eyyubi döneminde bazilikal formlu yapıya eklenen kıble istikametine 9 sahınla
birlikte kıble cephesi uzamış ve bol sütunlu Arap cami tipine uyarlanmıştır.
Bununla birlikte cami'nin orta bölümünde ilk düzenin korunduğu kabul
edilmektedir.
Mescid-i Aksa’nın minaresi
kuleye benzer bir görünüme sahiptir. Dikdörtgen bir plana sahip mihrap ince bir
şerit ile dört bölüme ayrılmıştır. İlk iki kat dikdörtgen bir çerçeve içerisine
alınmış pencere açıklığıyla hareketlendirilmiştir. Minare tepeliği
yuvarlatılmış ve yüzeyi yuvarlak kemerli nişlerle sonlandırılmıştır.
Mescid-i Aksa’nın
avlusunda yer alan şadırvan XIX. yüzyıla aittir. Mermer şadırvan 10 m çapında
daire planlı olup zemini dört basamak aşağıdadır. Üstü yakın zamanda demir
parmaklıklarla donatılan şadırvanın yenilenmiş olan oturma yerleri arkalıklıdır
2.4
Plan Özelliği
Yapının planında ortada görülen üç
nefli bazilika formuna, sonradan kıble istikametinde 9 adet sahın eklenmiştir.
Böylece kıble cephesi uzamıştır. Mihraba dik 7 sahından
oluşan Mescid-i Aksa’nın, orta sahını daha büyük ve geniş tutulmuştur. Mescid-i Aksa kıble duvarına dik uzanan ortadaki daha geniş 15 neften oluşuyor ve diğerlerine göre daha yüksek olan ve
üst kısmında pencereler bulunan 11,8 m genişliğindeki
ana nefin ucunda çift cidarlı ahşap bir mihrap önü kubbesi, kuzey ucunda da
ana giriş yer almaktadır.
Mihrap önü kubbesini dört ayak ve kemer bağlantısı taşımaktadır. Mihrap önü sahını harimi T biçiminde
keser ve yan sahınlardan daha geniş tutulmuştur. Yan sahınlar çapraz tonozlarla
örtülürken orta sahın düz dam ile örtülmüştür.
Son cemaat mahali 7
bölüme ayrılmıştır, orta açıklık kubbeyle örtülürken iki yanda üçer açıklık ise
tonozlarla örtülmüştür. Üst örtüyü taşıyan açıklıklar 8 ayak ve kemerlerle
oluşturulmuştur.
Kuzey duvarında 6,5 m. enindeki diğer neflere de birer kapı açılmıştı. Ayrıca yan duvarlarda da kapılar vardı. Binanın cephesi 102,8 m derinliği 69,2 m idi, yani 2/3 oranında enine geniş mescid planı burada da uygulanmıştı.
Malzeme
ve Tezyinat Özellikleri
Mescid-i Aksa, Kubbet-üs
Sahra’ya nazaran tezyinat açısından daha sade bir görünüme sahiptir. Harimde
sahınları ayıran sivri kemerler, akantus yapraklı başlıklara sahip sütunlara
oturur. Kuzeye açılan sivri kemerlerde Haçlı seferleri sırasında bölgeye gelen
gotik etkiler görülür. Mescid-i Aksa’nın mükemmel bir ahşap işleme ve geçme tekniğiyle hazırlanmış, ceviz ağacından sedef kakmalı bir minberi bulunmaktadır. İnce bir işçilik gösteren minberin tüm yüzeyi bitkisel ve geometrik bezeme ile kaplanmıştır. Minber Nureddin Mahmud Zengi tarafından 1168-1169 yıllarında Mescid-i Aksa için hazırlatmış ancak vefatından sonra tamamlanabilmiştir. 1187 yılında ise yapıya eklenmiştir.
Mihrap duvarı tezyinat açısından yapıda en dikkat çeken öğedir. Duvar baştan ayağa kalem işi ve altınla bezenmiştir. Bitkisel ve geometrik motifler kullanılarak hareketlendirilen duvarın ortasında dışarı taşkın mihrap yer alır. Mihrap nişi renkli taş kullanarak süslenmiştir. Çifte sivri kemer iki yanda bulunan sütüncelerin üzerine oturtulmuştur.
Mescidin bütün kemerleri çift kirişlerle birbirine bağlanmış ve bu kirişler alttan kalem işi süslemeli tahta levhalarla kapatılarak gizlenmiştir. Kuzeye açılan sivri kemerlerde gotik etkiler görülür. Orta nefin tavanı XX. yüzyıla kadar oyma tezyinatlı levhalarla süslenmiştir.
Cephe üstte üç bölümlü
pencere düzeneğiyle hareketlendirilmiştir. Üstte bir sıra pencere açıklığı,
altta ise geniş sivri kemerli silmeler içerisine ikişer dikdörtgen birer sivri
kemerli pencere yerleştirilmiştir. Ortasında harime girişi sağlayan kapı
yer almaktadır.
Taç kapı oldukça
abidevidir. Taç kapı dışa taşkın ve geniş tutularak vurgulanmıştır. İki geniş
ayak üzerine oturan sivri kemeri, bir dizi kaval silme ve dıştan zikzaklı ince
bir silme çevrelemektedir. Kemerin üzerinde iki yanda ve ortada olmak üzere
ikişer sivri kemerli niş taç kapıyı hareketlendirmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder