YABAN KEÇİSİ STİLİ
YABAN KEÇİSİ KRONOLOJİSİ
EYK : 650 – 640
OYK I : 640 – 620
OYK II: 620 – 600
GYK : 600 – 500
EYK : 650 – 640
OYK I : 640 – 620
OYK II: 620 – 600
GYK : 600 – 500
Yaban Keçisi stili, Ege adaları ve Batı Anadolu
kıyılarındaki üretim merkezlerini içine alan bir karma stildir. Konularını
daima hayvan frizleri ve mücadeleleri oluşturur. Sıklıkla Yaban Keçisi frizleri
betimlendiği için bu adı almıştır. Figürlü sahneli bezemeler yok denecek kadar azdır. Geç Yaban keçisi döneminde, stilin güney İonia kolu olan Fikellura stili, az da olsa
figürlü bezeme içermektedir. Aynı dönemde, taşralı
tarzda fakat Yaban keçisi ruhuna uygun ama kazıma tekniğinde siyah figürlü
örnekler veren Kuzey İonia Siyah figürü hem teknik hem de anlayış açısından
Yaban Keçisi stilinden tamamen ayrılır. EYK örnekler çok fazla ele
geçmemektedir.
(EYK : 650 –
640)
Erken örnekler daha çok, Geometrik stilden henüz kurtulmuş
ve Doğulu etkilerin yeni yeni girmeye başladığı emekleme dönemi eserleridir.
Üstteki resimde OYK I evresine ait bir oinokhoe görülmektedir. 640 –
620
Bu örnek EYK örneklerine hâkim olan geometrik formun
yumuşamaya başladığı fakat yeni bir formu ortaya koymaktan daha çok uzaktır.
Kabın gövdesi yuvarlak ve düz ağız kenarı vardır. Frizlerde yaban keçisi
stiline uygun bezemeler var iken doldurma ve ayırma motifleri geometrik anlayışın
yumuşamış şekilleridir. Ağız kısmında kulbun iki yanına yerleştirilmiş makara adı verilen plastik
eklentiler metal kap örneklerin kopyalandığını bize göstermektedir. Omuz
bezemesinde merkezi bir palmetin iki yanına yerleştirilmiş griphon boğa ve diğer hayvanlar vardır. Gövde frizinde koşan
köpekler ve keçiler yer almaktadır.
OYK l evresine ait bu örnek önceki örneklere benzer form ve bezeme yapısına sahiptir. Fakat bu oinokhoenin gövdesi daha basıktır. Omuz frizinde karşılıklı yerleştirilmiş panter ve boğa yer almaktadır. İki figür arasına küçük bir köpek yerleştirilmiştir. Panterin başı cepheden verilmiş ve postundaki benekleri vermek için küçük daireler kullanılmıştır. Gövdede koşan keçi ve köpeklerden oluşan bir friz bulunmaktadır. Boyun bezemesi olarak kullanılmış Geometrik Dönemden Yaban Keçisi Stiline feçen meander, eski yapısından daha özgür ve görkemli çizilmiştir.Bu şekliyle Yaban Keçisi Stilindeki önemli doldurma öğelerinden biri konumuna gelir.
OYK I dönemine ait bu eser aynı zamanda yaban keçisi
stilinin doğulu eserlerden nasıl etkilendiği yönünde bize bazı fikirler de
vermektedir. Panter çizim özelliğini olasılıkla metal işçiliğinden almıştır.
Kabaraları andıran post benekleri ve kalemle çizilmiş gibi duran cepheden yüz
ve gövde ayrıntıları metal işleme tekniğinin vazo sanatına geçmiş şeklidir.
Aynı çizim özellikleri panterin avladığı geyik ile karşısında yer alan aslanda
da gözlenmektedir. Aslanın betimleniş şekli doğulu örnekleri özellikle de Asur
aslanlarını anımsatmaktadır. Doldurma motifleri dönemin genel yapısına uygun
palmet ve dördül meanderlerdir.
Levy Oinochoe
OYK II : (620 – 600) dönemine ait
bu örnek hem form hem de bezeme açısından birçok yenilikler içermektedir. Omuz
gövde geçişi erken örneklerde yok iken burada çok belirgin hale gelmiştir.
Gövde yuvarlaklığından kurtulmuş ve topaç formunu almıştır. Friz sayısı artmakla
birlikte esas yenilik hayvan figürlerinin çizimlerine gelmiştir. Erken
örneklerde koşu hali yay gibi gerilmiş vücutlarla verilirken bu örnekte ileri
ve geriye atılmış bacaklar ile hareket vurgulanmıştır. Bu şekliyle hayvanlar
doğadaki gerçeklerine yaklaşırlar. Omuz frizinde merkezi palmet yine yer alır
ve bu yüzde sırt sırta duran sphenks ve griphon yer almaktadır. Kaide
üstünde OYK II evresine özgü lotus-tomurcuk dizisi bulunmaktadır.
Griphonun önünde bir kaz
figürü bulunmaktadır kulp ile sphenks arasına da bir geyik figürü
yerleştirilmiştir. Omuzun altındaki ilk hayvan frizi otlayan yaban keçilerine
aittir. Gövdedeki ikinci frizde otlayan geyikler resmedilmiştir. Bu alternatif
kuşak dizilimi aşağıdaki diğer üç kuşakta da yükseklikleri azalarak ve figürler
küçülerek devam eder. Boyunda üç sıra halinde birbiri içine geçmiş saç örgüsü
yer almaktadır. Makara şekli plastik kulp eklentileri hala varlığını
sürdürmektedir. Ağız tamamen değişmiş ve yonca formunu almıştır. Ağız kenarı tamamen
siyah boyalı ve üzerinde beyaz boya ile yapılmış palmet ve yıldız çiçeği figürü
yer almaktadır
Euphorbos tabağı
Rhodos Kamiros’tan bulunmuş
OYK dönemine ait bu tabak üzerinde yerde yatan bir ceset üzerinde yapılan teke tek savaş resmedilmiştir. Figürlerin
kenarlarında birer satır yazı bulunmaktadır.
Yerde yatan figür
Euphorbos’tur. Savaşanlar ise Hektor ve Menelaos’tur. Tabağın merkezinde tepeye
asılı iki palmetin hemen altında bir çift göz yer alır. Anatomi çok başarılı
olmasa da gerçeğe yaklaşır. Kalkanların gösterimi doğru olarak verilmiş ve
ileri doğru çıkartılarak gövdeyi perdelemesi önlenmiştir. Doldurma motifleri
dikkate alındığında vazonun ortasından geçen hayali bir eksen üzerinde simetri
mevcuttur. Figürler saç örgüsü ile ayrılmış bir segment çizgisi üzerinde yer
alır. Bu çizginin altında üç siyah bir beyaz dilden oluşan dil dizisi yer alır.
Kenar süslemesi olarak üçlü çizgi ve nokta rozetlerden oluşan metop düzeni
tercih edilmiştir.
OYK II ortalarına ait bu
örnekte topaç formu iyice uzayıp sivrilmeye ve yumurta formuna dönmeye başlar.
Boyun OYK I ve OYK II başındaki formlardaki boyuna oranla oldukça kısadır. Biri
omuzda diğeri gövde üzerinde iki hayvan figürlü friz vardır. Kaide üzerinde
dönemin tipik lotos-tomurcuk dizileri yer almaktadır. Gövdedeki hayvan figürlü
frizin keçileri eski örnekleri anımsatan iki ayakla yay gibi gerilmiş gövde
yardımı ile koşar durumda gösterilmiştir. Bunları erkenden ayıran tek nokta
rezerve yapılmış kürek kemiklerinin kırmızı ek boya ile doldurulmuş olmasıdır.
Omuzdaki frizde merkezi palmetin her iki yanında yer alan hayvan ve mitolojik
yaratıklar bulunur. Bu yüzde bir griphon ve kaz yer almaktadır. Boyunda saç
örgüsü bulunur ve yonca ağız kenarı tamamen siyah boyalıdır.
OYK II sonlarına ait bu
örnek tamamen ovalleşmiş ve yumurtamsı görüntüye ulaşmış forma sahiptir. Omuz
üzerinde hala geniş bir friz mevcut iken gövdedeki friz iyice daralmış ve
nerdeyse minyatürleşmiştir. Figürlerin genelinde gereksiz detaylarla
oluşturulmuş abartı ve baştan savmacı bir durum izlenmektedir. Omuz frizinde
bir sphenks yer alır fazla detaylandırma sonucu son derece rüküş bir hal
almıştır. Boşluk bırakmamam kaygısı sonucu frizdeki diğer alanlar doldurma
motifleri ile kaplanmıştır. Gövdedeki dar hayvan frizinde koşan köpekler ve
tavşanlar ye alır. Aralara ise pabuçlu haçlar serpiştirilmiştir. Bu frizin
altında saç örgüsü ve balıksırtından oluşan iki ayırma bandı yer alır Gövdenin
alt yarısı ise kaideden yükselen ışınlar ve bunların üzerinde yer alan
lotos-palmet zinciri ile kaplanmıştır. Yonca ağzın kenarı siyah boyalıdır. Kulp
ağız birleşiminde makaralara hala mevcuttur. Kulp artık şerit değil iki ya da
üç loblu olarak yapılmaktadır.
GYK evresinden bu örnek
artık iyice daralmış ve küçülmüş bir gövdeye sahiptir. Figürlü bezeme artık
kaybolmaya yüz tutmuş onun yerini bitkisel motiflerden oluşan kuşaklar almaya
başlamıştır. Bu örnekte az sayıda iyice
uzamış gövde ve boyunlu keçiler gövde ortasında yer alan tek bir frizi işgal
eder. Kaide üzerinde OYK II döneminden kalma bir lotos-tomurcuk dizisi, omuzda ise GYK’nin tipik lotos-tomurcuk dizisi yer almaktadır. Boyun nerdeyse yok
olmuştur. Çok küçük boyun üzerinde meander ve dördül motifi yer alır. Yonca ağız kenarı hala siyah
boyalıdır. Kulp üç loblu yapılmış fakat ağız birleşiminde makaralar
bulunmamaktadır.
Yaban keçisi stilinde
figürlü sahneleri son derece az olduğunu daha önce aktarmıştık. Bu GYK tabak
örneğinde ve daha sonraki örneklerde bu kolaylıkla gözlemlenebilir. Bütünüyle
ışınlar ve doldurma motiflerinden oluşan dekoratif bir bezemeye sahiptir.
Merkezde çok yapraklı bir rozet vardır. Motiflerde simetri dikkati çekmektedir.
GYK döneminden bu tabak
üzerinde çift segment halinde bezeme yer alır. Yine ortada çok yapraklı bir
rozet bulunmaktadır. İlk segment içerisinde yerleştirmede boş alan
hesaplanmasında yapılan hatadan dolayı simetrisi bozulmuş ve dört geyik dört
doldurma motifi olması gerekirken bir doldurma motifi eksiktir. İkinci
segmentte ise dört ve yedili ışın demetleri ile ayrılmış metoplar içerisine
sırasıyla bir keçi, bir kaz motifi yerleştirilmiştir. Ağız kenarında ise
ışınlar ve karelerden oluşan segment yer alır.
Ortadan özensiz bir taban
çizgisi ile ayrılmış bu tabağın üzerinde üstte sphenks altta ise dillerden
oluşan bezeme bulunmaktadır. Sphenksin çizimi son derece acemice ve oldukça
abartılıdır. Doldurma motifleri baştan savma bir el tarafından çizilmiştir.
Aynı acemicilik ve acelecilik tabağın genelindeki bütün çizimlerde
gözlenmektedir. Bu örnekle GYK evresinde artık iyice bozulmuş bir stilin ortaya
çıktığını görmekteyiz.
Atlı binici tasvir edilmiş
bu GYK tabak önceki örnekte olduğu gibi son derece acemice ve baştan savmacı
bir el tarafından çizilmiş özensiz detaylara sahiptir. Üstelik artık anatomik
uyum tamamen göz ardı edilmiştir. Aşırı yukarı kalkık atın kalçaları ve kısa ön
bacaklar ucube bir hayvan görüntüsü vermektedir. Sanki koşar gibi değil de
yürümekte bile zorlanan her an tökezleyip binici üzerinden atacak bir görüntüsü
vardır. Binici atı sürüyormuş gibi değil de sanki düşmemek için çabalıyormuş
gibi durmaktadır. Doldurma motifleri ve ayırma çizgisinin altında yer alan
dillerde figürdeki acemi ve özensiz hatlar tekrarlanmıştır
Bu GYK tabak üzerinde Gorgon
başlı ve Potnia Theron özellikli bir tanrıça yer almaktadır. Peplos giymiş
figürün bir bacağı açıkta kalmaktadır. İki elinde birer kaz tutmaktadır. Elbise
üzerinde beyaz çizgilerle dokuma desenleri verilmiştir. Çizim her ne kadar
acemice de olsa da yinede de başarılı sayılmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder